Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

XXL avslutade året med stark e-handel – och rivstartar 2021 tack vare den kalla vintern

Publicerad: 5 februari 2021, 07:10

XXL hade en försäljningstillväxt på 11 procent i fjärde kvartalet. För den svenska marknaden var motsvarande siffra 2,2 procent. Tack vare en kall vinter inleder bolaget även det nya året med en stark försäljning på den nordiska marknaden.


Ämnen i artikeln:

Sport och fritidXXL

XXL rapporterar en försäljning på 2,6 miljarder norska kronor i fjärde kvartalet, vilket är en ökning på 11 procent jämfört med samma period året innan. Försäljningsökningen drevs av en tillväxt i Norge på 20 procent, skriver företaget i rapporten.

För helåret 2020 ökade rörelseintäkterna med 16 procent jämfört med 2019. Och landar därmed på 10,4 miljarder norska kronor.

Försäljningen i e-handeln ökade med totalt 43 procent under 2020, jämfört med året innan.

I kvartalsrapporten skriver XXL att bolaget har tagit marknadsandelar på samtliga marknader under 2020.

I Sverige ökade försäljningen, exkluderat outlets, med 2,2 procent under fjärde kvartalet, jämfört med året innan. Försäljningstillväxten drevs av en stark tillväxt i e-handeln.

Rörelseresultatet före skatt, räntor, ned- och avskrivningar, EBITDA, landade på 78 miljoner norska kronor för den svenska marknaden i det fjärde kvartalet.

För XXL:s alla marknader landade rörelseresultatet, EBITDA, på 327 miljoner kronor.

I januari, efter rapportperiodens slut, ökade försäljningen i det nordiska segmentet med ungefär 50 procent. E-handeln ökade under samma period med 100 procent, jämfört med året innan.

Företaget skriver att de gynnas av en kall vinter i Norden med mycket snö samt att de förbereder sig för en vår och sommar då folk fortsatt kommer att semestra hemma.

Julia Forsberg

Reporter

julia.forsberg@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Sport och fritidXXL

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev