fredag24 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

XL-Bygg rivstartar 2023 – presterar 13,6 procent bättre än marknaden

Publicerad: 28 februari 2023, 09:35

Carl Littlewood.

Foto: Pressbilder

Efter ett starkt 2022 fortsätter XL-Bygg att växa i början av det nya året. Bygghandlarens försäljning uppgick till 13,6 procent bättre än marknadens. ”Gjort en tydlig varumärkesförflyttning.”

Ämnen i artikeln:

Detaljhandeln

Loke Westberg

loke.westberg@bonniernews.se


LÄS OCKSÅ: Woodys succé – krossade index: Här är siffrorna butik för butik

XL-Bygg avslutade 2022 med att prestera 8 procent bättre än marknaden i december.

Lyftet förklaras delvis av att proffsförsäljningen i stort gick bra och ökade med 11,9 procent. Samtidigt stod XL-Bygg för en ökning om 23 procent på jämförbara enheter jämfört med motsvarande period 2021.

– Vi har stora tillväxttal jämfört med marknaden, mycket tack vare vår strategi som ger tydliga resultat. Vi har gjort ett segmenteringsarbete och en tydlig varumärkesförflyttning mot att vara proffsens hemmaplan och vi ser att det har skapat starka resultat, säger Carl Littlewood, Kedjechef på XL-Bygg i en kommentar.

I januari i år har bygghandlarens fina trend fortsatt, när man presterat hela 13,6 procent bättre än marknaden.

Samtidigt som man bygger vidare på kedjans affärsmodell arbetar man för att stärka den geografiska täckningen.

– Vi har en tydlig plan på att fortsätta växa och välkomna nya medlemmar, och vårt mål är att nå en omsättning för XL-BYGG på 7 miljarder till utgången av 2023 och stärka vår position som marknadsledande. Vi arbetar hela tiden för att skapa bättre affärer för våra medlemmar och det innebär bland annat att kontinuerligt utveckla våra leverantörsavtal för att kunna erbjuda marknadens bästa villkor, säger Carl Littlewood.

LÄS OCKSÅ: Bokförsäljningen backar och gör succé – här är faktorerna som blir avgörande framåt

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev