Försäljning
Viruset däckade H&M – försäljningen halverades under andra kvartalet
Publicerad: 15 juni 2020, 06:05
Foto: Shutterstock
Coronaviruset påverkade H&M kraftigt under andra kvartalet på koncernens brutna räkenskapsår. Försäljningen halverades jämfört med samma period förra året.
Läs mer: H&M stuvar om – 350 förlorar jobbet när modejätten blir mer digital
H&M omsatte 28 664 miljoner kronor under det andra kvartalet på koncernens brutna räkenskapsår (mars–maj).
Det är en halvering jämfört med samma period i fjol då omsättningen landade på 57 474 miljoner kronor.
Även mätt i lokala valutor var tappet 50 procent.
Bitvis har det sett värre ut än så. Som värst var det vecka 13 då försäljningen var 70 procent sämre än samma vecka året innan.
Online såg H&M-gruppen en tillväxt på 36 procent under kvartalet, den var 32 procent i lokala valutor.
H&M-gruppen konstaterar i ett pressmeddelande att situationen med covid-19 påverkade försäljningsutvecklingen kraftigt.
I många länder har koncernen tvingats stänga butiker tillfälligt. I mitten av april kunde nästan 80 procent av koncernens enheter runt om i världen inte hållas öppna.
Sedan månadsskiftet april-maj har H&M-gruppen successivt kunnat börja öppna sina butiker igen. Hur och i vilken omfattning varierar från marknad till marknad beroende på hur mycket landet lättat på restriktionerna, skriver koncernen.
I dagsläget är drygt 900 butiker, 18 procent av det totala beståndet, fortfarande stängda.
Perioden 1–13 juni, efter kvartalets slut, var koncernens försäljning 30 procent sämre än motsvarande period i fjol.
Läs mer: Så mycket har H&M:s försäljning rasat under krisen – nu vidtas kraftfulla åtgärder