Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Varuhusjättens skönhetssatsning slutade i moll – så stor var förlusten

Publicerad: 18 juni 2021, 07:47

Åhléns skönhetssatsning Beuaty Bargain hann aldrig lyfta.

Foto: Daniel Norman

Åhléns skönhetssatsning Beauty Bargain blev ingen vacker saga. Rörelseförlusten för 2020 landade på 19 miljoner kronor. Effekterna av pandemin beskrivs som den största boven i dramat.


Ämnen i artikeln:

ÅhlénsÅhléns Outlet

LÄS MER: Nu avvecklar Åhléns skönhetskedjan: ”2020 var ett utmanande” 

Våren 2019 öppnade Beauty Bargain sin första butik. Ett lågpriskoncept som skulle växa löd det då. Tre butiker och e-handel hann det bli innan moderbolaget Åhléns nästan exakt två år efter starten meddelade att konceptet skulle skrotas.  Lågprisverksamheten skulle i stället koncentreras till Åhléns Outlet hette det.

I Beauty Bargains förvaltningsberättelse för 2020 framgår det att bolagets rörelseförluster uppgick till drygt 19 miljoner kronor vid årets slut. Omsättningen uppgick samtidigt till strax under 30 miljoner kronor.

Ett koncernbidrag från moderbolaget på 19 miljoner kronor täckte dock förlusterna och på sista raden blev resultatet positivt.

I förvaltningsberättelsen beskrivs pandemin som den största boven i dramat. Omsättningen i de fysiska butikerna uppges ha sjunkit avsevärt, vilket bolaget försökt parera med hjälp av kostnadsbesparingar bland annat i form av korttidsarbete. Trots att onlineförsäljningen ökade tog styrelsen beslut om att lägga ner verksamheten. 

I balansräkningen framgår det även att bolaget gick med förlust även före pandemin. Under 2019 pungade moderbolaget ut över 7 miljoner kronor för att täcka förlusterna. 

LÄS MER: Åhléns skönhetssatsning har gått i graven – i går stängde sista butiken

Helen Preutz

Reporter

helen.preutz@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

ÅhlénsÅhléns Outlet

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev