Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Varubrist och leveransstörningar hos Systembolaget: ”Kan pågå hela sommaren”

Publicerad: 28 juli 2021, 09:47

Det är glest i en del hyllor hos Systembolaget på en rad orter. ”Handlar om säsongsbetonade produkter som det är stor efterfrågan på nu under sommaren”, säger Charlotte Näsström Morén, pressansvarig hos Systembolaget.


Ämnen i artikeln:

LeverantörerSystembolaget

Det är leveransstörningar med varubrister i Systembolag på olika platser i landet 

– Men var logistikproblemen uppstår skiftar från dag till dag. De allra flesta butiker har inte problem med leveranserna medan vissa butiker kan ha rätt så omfattande problem, säger Charlotte Näsström Morén.

Vad är det brist på?
– Det varierar, men i stor utsträckning handlar det om säsongsbetonade produkter som rosévin, mousserande vin och vissa ölsorter eftersom det generellt är stor efterfrågan på dessa nu under sommaren.

Vad beror problemen på?
– Det är en komplex logistikkedja som Systembolaget befinner sig i slutet av. Vi köper drycker av leverantörer som själva är, eller i sin tur anlitar en distributör som i många fall tar hand om flera av våra leverantörers volymer, och som sedan i sin tur också anlitar underleverantörer som utifrån olika samlastningsdepåer fraktar varorna den sista sträckan ut till butik, säger Charlotte Näsström Morén och fortsätter:

– Med i beräkningen får vi också ta att Sveriges restauranger har öppnat upp vilket också sätter press eftersom det många gånger är samma leverantörer och samma logistikkedja som förser restaurangerna med drycker. Vi vet även att det råder brister i transportledet, både när det gäller chaufförer och lastbilar. Och nu är det dessutom sommar, semestrar och högsäsong.

När kan problemen vara avhjälpta?
– Detta kan komma att pågå hela sommaren, men vi arbetar för högtryck tillsammans med leverantörer och distributörer med att parera och prioritera så att störningarna i den här komplexa logistikkedjan ska drabba butiker och kunder så lite som möjligt. Och för att problemet ska vara löst så snart som möjligt.

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

LeverantörerSystembolaget

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News