Försäljning
Vårkänslor för Clas Ohlson – växte med över 20 procent: ”Visar att vårt val gett resultat”
Publicerad: 7 april 2022, 05:52
Clas Ohlsons butik på Drottninggatan i Stockholm. Foto: Pressbild
Strategin gav resultat. Clas Ohlsons försäljning ökade med över 20 procent i mars.
Ämnen i artikeln:
Clas OhlsonClas Ohlson omsatte 639 miljoner kronor i mars (523 miljoner kronor).
– Försäljningen ökade med 22 procent jämfört med föregående år. Ökningen visar att vårt val att starta vårsäsongen tidigare med större volymer av relevanta produkter gett resultat. Även vårt målmedvetna arbete med lojalitetsprogrammet Club Clas samt högre kampanjintensitet bidrog till försäljningsökningen, säger vd och koncernchef Kristofer Tonström i en kommentar.
Mätt på jämförbara enheter ökade försäljningen med 17 procent.
– Onlineförsäljningen i mars minskade med 16 procent jämfört med föregående år. Jämförelsemånaden mars 2021 präglades av att stora delar av det norska butiksnätet var stängt till följd av restriktioner, vilket har påverkat jämförelsetalen för både butiksförsäljning och e-handel. I relation till mars 2020 ökade försäljningen online i år med 68 procent, säger Kristofer Tonström.
Clas Ohlsons e-handel omsatte 85 miljoner i mars (101 miljoner kronor).
Störst tillväxt såg Clas Ohlson i Norge där försäljningen ökade med 35 procent jämfört med i mars fjol. I Sverige och Finland var tillväxten 14 procent.