Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Värderingsdrivna underkläder växer snabbt – ökade med 600 procent i fjol

Publicerad: 15 februari 2022, 10:57

Understatements ledning: Marie Stolt, Yvet Malmveld, Maria Lager och Stefan Fragner.

Foto: Pressbild

Det svenska underklädesvarumärket Understatement växte med 600 procent i fjol till en omsättning på cirka 30 miljoner kronor. ”Våra värderingar är starkt integrerade i hela vår affärsverksamheten”, säger vd Marie Stolt.

Ämnen i artikeln:

E-handel

MS


Understatement grundades 2019 och har sedan dess gått från en omsättning på 1,5 miljoner kronor till 30 miljoner i fjol.

Tillväxten har skett globalt med USA, Storbritannien och Tyskland som främsta marknader.

Att bygga ett syftesdrivet bolag har varit Understatements främsta målsättning och är en stark bidragande faktor till varumärkets snabba tillväxt. 

Ett viktigt budskap är att få alla kvinnor att känna sig bekväma. Bolaget har bland annat tagit fram anpassade underkläder tillsammans med kvinnor som genomgått bröstcancer.

– Våra värderingar är starkt integrerade i hela vår affärsverksamhet. Att vara inkluderande är inte en kommunikationsstrategi för oss och vi har aldrig behövt skrika ut vårt syfte, det är en del av vårt DNA – vilket gör det lätt att vara produktiva och ett naturligt sätt att få mer nöjda kunder och attrahera talanger, säger Marie Stolt.

Målet är att bli global ledare inom segmentet. I år ska bolaget fortsätta växa starkt med fokus på lönsamhet.

– Att bara öka försäljning utan att fokusera på lönsamheten av underliggande affär är inte något vi strävar efter. För oss är det lika viktigt att resultatet ökar. Redan under 2021 kunde vi se skalbarheten i vår affärsmodell som kommer visa ännu finare effekt under 2022, säger Marie Stolt. 

För att kunna växla upp tillväxttakten har bolaget rekryterat Yvet Malmveld, COO med fokus på produktion och hållbarhet. Hon har flera års erfarenhet från internationella varumärken som G-Star.  

Sedan september finns även Stefan Fragner som co-CEO, tidigare vd hos Happy Socks och Skincity. 

LÄS MER: Heta purpose-trenden bara växer: Här är möjligheterna – och fallgroparna 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev