Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Utebliven vinter slår mot XXL – efter rejält tapp i januari väntar stora reor

Publicerad: 7 februari 2020, 06:30

Foto: Michael Sandsjö

Det fjärde kvartalet blev, som kedjan flaggat för, en besvikelse för XXL. Även januari var utmanande för kedjan som nu flaggar för stora reor.


Ämnen i artikeln:

Sport och fritidEkonomiXXL

XXL omsatte 2,319 miljarder norska kronor under det fjärde kvartalet, ett tapp på nästan tio procent. Mätt på jämförbara enheter sjönk försäljningen med 12,2 procent.

”Resutlatet är en besvikelse och XXL fortsätter att tappa marknadsandelar på en tuff sportmarknad”, skriver kedjan i rapporten.

December, och framför allt julförsäljningen var svag.

”Dåliga vinterförhållanden kombinerat med fortsatt stor rabattering hos våra konkurrenter resulterade i en negativ jämförbar försäljning på 12,2 procent”, kommenterar XXL.

Utvecklingen var negativ på samtliga marknader.

Tappet i Sverige var 4,8 procent, mätt i jämförbara enheter 8,3 procent.

Online sjönk försäljningen med 21,3 procent. Ett sämre utslag under Black Friday ligger bakom tappet, konstaterar XXL.

Sett till helåret sjönk bolagets omsättning med 5,1 procent till 8,9 miljarder norska kronor.

Den svaga utvecklingen påverkade givetvis rörelseresultatet som landade på -246 miljoner norska kronor för kvartalet, vilket ska jämföras med ett resultat på 115 miljoner norska kronor samma period i fjol.

En extraordinär avskrivning av lager på 385 miljoner norska kronor gör att det justerade rörelseresultatet landade på 139 miljoner norska kronor.

Den svenska verksamheten redovisar en rörelseförlust på 101 miljoner norska kronor för perioden, vilket ska jämföras med ett resultat på 26 miljoner kronor fjärde kvartalet i fjol.

För helåret redovisar hela XXL ett rörelseresultat på 490 miljoner norska kronor.

Kedjan skriver i rapporten att den jobbar på flera initiativ för att vänta utvecklingen och anpassa kostnaderna utifrån de förhållanden som råder i dag.

”Det handlar om uppdateringar av butiker, ytterligare förbättring av vårt utbud, effektiviseringar och minskade kostnader”, kommenterar XXL.

Fortsatta initiativ för att minska lagernivåerna kommer också att vidtas. Kampanjer med prisnedsättningar kommer att genomföras på alla marknader.

Avslutningsvis konstaterar XXL att starten på 2020 inte varit särskilt lyckad med ett tapp på 22 procent. Det är den dåliga vintern som ställer till det för kedjan. Som sagt var, stora reor är att vänta.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Sport och fritidEkonomiXXL

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News