Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Tydliga coronaeffekten: Matbutikerna lyfte med 12,8 procent i mars

Publicerad: 22 april 2020, 05:02

En kraftig ”coronaeffekt”. Så kan mars månads dagligvaruindex sammanfattas. Ökningen för branschen blev 12,8 procent, där onlinehandeln utmärkte sig med en nästan 50-procentig ökning.


Ämnen i artikeln:

DagligvarorSvensk Dagligvaruhandel

Jämfört med mars 2019 ökade försäljningen i de svenska dagligvarubutikerna med 12,8 procent under den gångna månaden. Det visar Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Det är förstås svenska konsumenters rusning till pasta- och toalettpappershyllorna som nu får genomslag i siffrorna.

– Coronakrisen påverkade konsumentbeteendet och dagligvaruhandeln kraftigt i mars. I början av månaden såg vi en stark bunkringstrend bland konsumenterna med bland annat stora inköp av torrvaror och hygienartiklar, vilket bidrog till den starka försäljningen. Dessutom flyttades en del av matinköpen från restaurangerna till livsmedelsbutikerna, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel i en kommentar.

Läs mer: Corona-oro gav rejäl säljökning i februari

Försäljningstillväxten i fysisk butik uppgick till 11,7 procent medan e-handeln ökade med hela 49,7 procent, att jämföra med månadsgenomsnittet under perioden 2017-2019 som uppgick till runt 25 procent.

Hemleverans ökade med 34,1 procent och upphämtning i butik med 82,2 procent.

Kalendereffekten beräknas till 1,4 procent.

Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel poängterar att inte alla butiker ökat under mars. Framför allt har livsmedelsbutiker vid norska gränsen, butiker i stadskärnor och köpcentrum drabbats negativt av minskade kundströmmar.

Susan Berzelius

Utrikesredaktör, reporter

susan.berzelius@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News