Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Tuffare restriktioner gav rött ljus för modehandeln: ”Tapp på uppemot 50 procent”

Publicerad: 10 mars 2021, 06:09

Foto: Daniel Norman

Tuffare restriktioner slår mot modehandeln. I februari sjönk försäljningen av kläder med 21 procent, försäljningen av skor med 27 procent. Det visar Stilindex från Svensk Handel ”Försäljningen på nätet väger upp och tappen i butikshandeln är ännu större”, säger den näringspolitiske chefen Mats Hedenström.


Ämnen i artikeln:

ModeSvensk Handel

Försäljningen av kläder, mätt på fysiska butiker och deras e-handel samt på jämförbara enheter och i löpande priser, sjönk med 21,4 procent i februari om man jämför med samma månad i fjol. 
Försäljningen av skor sjönk med 27 procent.

Det visar Stilindex från Svensk Handel.

– Försäljningen på nätet väger upp och tappen i butikshandeln är ännu större. Många handlare vittnar om besökstapp på uppemot 50 procent, vilket givetvis slår stenhårt mot försäljningen, säger Mats Hedenström.

Tuffare restriktioner som begränsar besöken i butik kombinerat med ett minskat socialt umgänge gör att färre handlar kläder och skor.

– Efter ett år med pandemi har flera modeföretag tvingats lägga ned och andra går på reservtanken, att månad efter månad tappa 20-30 procent av försäljningen är en ekvation som är omöjlig att få ihop.

Mats Hedenström ser ett återöppnande av samhället som avgörande för branschens utveckling framöver.

– Ingen annan del av handeln är så beroende av mötet människor emellan. Vägen dit går genom den pågående vaccinationen och det är oroande att Sverige halkar efter andra jämförbara länder i vaccinationsarbetet.

Under årets två första månader har försäljningen av kläder sjunkit med 24,9 procent och försäljningen av skor med 23,5 procent.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

ModeSvensk Handel

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News