Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Tuff månad för skobutikerna – tappade en femtedel av försäljningen jämfört med i fjol

Publicerad: 10 februari 2022, 06:25

Januari blev en tuff månad skohandlen.

Foto: Getty Images

Försäljningen av kläder ökade med tio procent i januari. Skohandeln hade det emellertid tufft med ett tapp på över 20 procent. ”Avsaknaden av rejält vinterväder i södra Sverige har haft en negativ inverkan”, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef för Svensk Handel.

Ämnen i artikeln:

Svensk Handel

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


Försäljningen av kläder, fysiska butiker samt online, sjönk med 10,7 procent i januari, visar Stilindex från Svensk Handel. 

För skohandeln var januari mer utmanande. Försäljningen sjönk med 23,7 procent. 

– Vintern är fortsatt tuff för många modehandlare. Utöver att restriktionerna legat som en våt filt över handeln har avsaknaden av rejält vinterväder i södra Sverige haft en negativ inverkan på framför allt försäljningen av skor, säger Mats Hedenström i en kommentar. 

Även om klädhandeln såg en tillväxt under månaden är försäljningen 18 procent sämre än i januari 2019, innan pandemin.

Skoförsäljningen var hela 45,4 procent sämre jämfört med januari för tre år sedan. 

Släppta restriktioner inger hopp. 

– Nu öppnar Sverige upp. Folk återgår till kontorsarbete samtidigt som det finns ett uppdämt behov av att äntligen kunna umgås i större sociala sammanhang igen. Detta bådar gott för en hårt sargad modehandel, framför allt i våra stadskärnor. Pandemin har verkligen satt modehandeln på prov och kommande vår kommer att bli avgörande för många företag inom branschen, säger Mats Hedenström. 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev