Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Trots färre fysiska kundbesök – Clas Ohlson ökade försäljningen i september

Publicerad: 7 oktober 2021, 05:18

Clas Ohlson ser att fler kunder hittar tillbaka till deras fysiska butiker.

Foto: Pressbild

Fler kunder besöker Clas Ohlsons butiker, men i september var det fortfarande färre än året innan. ”Trots detta nådde vi under månaden en total försäljningsökning om sex procent”, säger vd och koncernchef Kristofer Tonström.


Ämnen i artikeln:

Clas Ohlson

Clas Ohlson omsatte 667 miljoner kronor under september, en tillväxt på sex procent från året innan. 

Mätt på jämförbara enheter, i lokal valuta, ökade försäljningen med fem procent. 

– Kundtrafiken till våra butiker har återhämtat sig något under september men är alltjämt lägre än under 2020. Trots detta nådde vi under månaden en total försäljningsökning om sex procent samtidigt som vår försäljning online ökade med 61 procent, säger Kristofer Tonström i en kommentar. 

Online omsatte Clas Ohlson 68 miljoner kronor i september, vilket ska jämföras med 42 miljoner samma månad i fjol. 

– Vi ser fortsatt störningar i den globala logistikkedjan men vi har haft en välbalanserad lagernivå under perioden genom att arbeta med sådant vi själva kan påverka. Detta arbete fortsätter när vi nu förbereder oss inför den kommande julhandeln, säger Kristofer Tonström. 

Hittills under det brutna räkenskapsåret, maj till september, har Clas Ohlson sålt för 3 434 miljoner kronor. Det innebär en tillväxt på en procent. Mätt på jämförbara enheter är försäljningen oförändrad.  

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Clas Ohlson

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev