Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Trots att fler svenskar e-handlade i januari så sjönk omsättningen: ”Svårt att matcha”

Publicerad: 17 februari 2022, 07:24

Svenskarna fortsätter att e-handla i stor omfattning.

Omsättningen online sjönk i januari, visar Svensk Handels e-handelsindikator. ”Det är redan tydligt att e-handeln kommer att få svårt att matcha förra årets höga försäljningsnivåer”, säger chefsekonom Johan Davidson.

Ämnen i artikeln:

Svensk HandelE-handel

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


Omsättningen online sjönk med fyra procent i januari, visar Svensk Handels e-handelsindikator. 

Räknas svenskarnas inköp från utländska sajter in var omsättningen åtta procent lägre än januari 2021. 

Däremot var det fortsatt en stor del av svenskarna som gjorde e-handlade i januari. 67 procent av konsumenterna i åldrarna 18-89 år gjorde inköp online vilket faktiskt är fler än samma månad 2021, även om ökningen är marginell. 

– Under januari gällde fortfarande restriktioner till följd av pandemin, vilket förstås påverkar hur många som e-handlade. Men det är redan tydligt att e-handeln kommer att få svårt att matcha förra årets höga försäljningsnivåer, säger Johan Davidson i en kommentar. 

Det genomsnittliga inköpsbeloppet sjönk med sex procent jämfört med januari 2021. Då andelen som e-handlade var högre stannade tappet på fyra procent. 

– Det blir intressant att se i vilken utsträckning våra köpbeteenden kommer att påverka e-handeln när pandemin klingar av. Konkurrensen om hushållens pengar hårdnar på många sätt när samhället öppnar upp. Dessutom bidrar inflationen ytterligare till konkurrensen om hushållens konsumtion, säger Johan Davidson.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev