Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Trögare start för Adlibris – efter förra årets succérea: ”Lite mer hade vi hoppats på”

Publicerad: 3 mars 2022, 14:06

Adlibris försäljningschef Sakari Luovio.

Foto: Juliana Wiklund

Förra veckan inleddes årets bokrea. Medan nätaktören Adlibris rea går sämre än i fjol så har Ugglan, med 69 butiker, ökat försäljningen.


Ämnen i artikeln:

Adlibris

– Vi är inte i närheten av förra året, då vi ökade med närmare 40 procent, men vi ökar jämfört med 2020 som var ett mer vanligt reaår. Det positiva är att vi har en mer lönsam rea i år och får ut lite större vinst på försäljningen än vad vi historiskt har fått, säger Adlibris försäljningschef Sakari Luovio till Svensk Bokhandel. 

Han ser inte tappet som någon katastrof. 

– Men lite mer hade vi hoppats på. 

Justeringar i prissättningen gör att rean är mer lönsam i år, förkalrar Sakari Luovio för Svensk Bokhandel. Det i kombination med att Adlibris adderat sortiment.

– Vi har adderat en engelsk rea där vi lyckats förhandla till oss bra rabatter. Den engelska rean är fortfarande en liten del men den bidrar till helheten.

Ugglan, med 69 anslutna butiker, har ökat omsättningen under den första reaveckan, jämfört med i fjol. 

– Vi hade en bra rea även förra året så vi mötte tuffa siffror men vi ökar 8 procent under första reaveckan i år. Det känns väldigt roligt, säger Anders Billing. 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Adlibris

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev