måndag29 maj

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Trendbrott för Sportamore – kurvan pekar uppåt: ”Bättre positionerade än någonsin”

Publicerad: 22 oktober 2019, 06:10

Sportamore ökar försäljningen med 17,4 procent under det tredje kvartalet. Samtidigt förbättras resultatet. ”Ett tydligt trendbrott”, säger vd Johan Ryding.

Ämnen i artikeln:

SportamoreSport och fritidEkonomi

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


Sportamore sålde för 252,4 miljoner kronor under det tredje kvartalet, en tillväxt på 17,4 procent jämfört med samma period i fjol.

– Vi fortsätter leverera planenlig tillväxt samtidigt som vårt långsiktiga arbete med automation, effektivitet och skalbarhet materialiseras i faktisk lönsamhet, säger Johan Ryding i en kommentar.

E-handlaren levererar ett rörelseresultat på 2,8 miljoner kronor, vilket ska jämföras med ett minus på 0,5 miljoner kronor i fjol.

– Det signalerar ett tydligt trendbrott i koncernens resultatutveckling. Detta sker i ett kvartal där marknaden fortsatt präglas av hög kampanjintensitet, säger Johan Ryding.

Det genomsnittliga ordervärdet steg med 13 procent under kvartalet.

–  Utvecklingen drivs av införandet av lägsta ordervärde för fri frakt i samtliga marknader vilket föranlett ett ökande antal varor per order men också stigande genomsnittligt försäljningspris. Denna förändring ger stor påverkan på koncernens kostnadsstruktur per order och innebär att lönsamheten förbättras radikalt, säger Johan Ryding.

En ökad automatiserad prissättning samt ett mer kirurgiskt kampanjarbete har också bidragit till att bruttomarginalen förbättrats.

Överlag har en ökad automation lett till att kostnaderna minskat.

– Framåt förväntar vi oss fortsatt stärkt bruttomarginal jämfört med föregående år och bedömer samtidigt att fortsatt effektivisering jämte ett stigande ordervärde kommer bidra till förbättrad kostnadsstruktur också under fjärde kvartalet, säger Johan Ryding som konstaterar att e-handlaren är bättre positionerad än någonsin för att möta framtiden.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev