Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Tillväxt för Clas Ohlson: ”Präglas fortsatt av minskat utrymme i våra kunders plånböcker”

Publicerad: 7 oktober 2022, 05:40

Clas Ohlson ökade försäljningen i september.

Foto: Johan Nilsson/TT

Clas Ohlson ökade försäljningen i september. ”Ett kvitto på att vårt sortiment har uppfattats som prisvärt och relevant”, säger vd och koncernchef Kristofer Tonström.

Ämnen i artikeln:

Clas Ohlson

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


Clas Ohlson omsatte 721 miljoner kronor, ett tillväxt med åtta procent jämfört med samma månad ifjol. 

Organiskt var tillväxten fem procent. 

– Jag ser försäljningsutvecklingen i september som ett kvitto på att vårt sortiment, med ett stort urval av produkter som hjälper kunderna att spara el och pengar, har uppfattats som prisvärt och relevant, säger Kristofer Tonström i en kommentar. 

Online omsatte Clas Ohlson 85 miljoner kronor, en tillväxt på 25 procent. 

Kedjan ser en tillväxt på samtliga marknader. Bäst var utvecklingen i Finland där försäljningen ökade med 16 procent (nio procent organiskt). I Sverige ökade försäljningen med sex procent (samma organiskt) och i Norge tio procent (tre procent organiskt). 

– Utvecklingen i Finland är ett resultat av vår tillväxtplan med investeringar för att vinna marknadsandelar samt uppmärksammandet av vårt 20-årsjubileum på den finska marknaden, säger Kristofer Tonström. 

Hittills under det brutna räkenskapsåret, maj-september, har Clas Ohlson omsatt 3 522 miljoner kronor, en tillväxt på tre procent. Organiskt är försäljningen emellertid oförändrad. Online landar tillväxten på 16 procent. 

– Marknadsläget präglas fortsatt av minskat utrymme i våra kunders plånböcker och press från valutor och höga inköps- och transportkostnader. Detta innebär att arbetet med vår tillväxtplan och åtgärder för att parera för ökade kostnader blir ännu viktigare framöver, säger Kristofer Tonström. 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev