onsdag22 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Systembolaget säljer mer under pandemin: ”Ökad andel handlar online”

Publicerad: 15 februari 2021, 12:41

Systembolagets omsättning växte med fjorton procent under 2020. ”Det är vår andel av den totala konsumtionen som ökat”, säger vd Magdalena Gerger.

Ämnen i artikeln:

SystembolagetDagligvarorEkonomiCorona

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


Systembolaget omsatte 36 737 miljoner kronor under 2020, en tillväxt på 14 procent från året innan.

– Tidigare under året har vi sett tydliga effekter på vår försäljningsvolym av ett minskat resande, begränsad resandeinförsel och mindre frekventa restaurangbesök. Dessa effekter kvarstår och under årets senaste månader tillkom även ytterligare restriktioner från regeringen som innefattade alkoholserveringsförbud, vilket också bidragit till en ökad försäljningsvolym, säger Magdalena Gerger i en kommentar.

Mätt volym sålde Systembolaget 569 liter dryck, jämfört med 512 liter 2019. En ökning med elva procent.

– Den högre försäljningsvolymen antas till stor del bero på att det är Systembolagets andel av den totala konsumtionen som ökat, säger Magdalena Gerger.

Undersökningar som genomförts tyder inte på att svenskarna börjat dricka mer alkohol under pandemin.

Rörelseresultatet förbättrades, från 229 miljoner kronor 2019 till 542 miljoner kronor 2020.

En ökad försäljningsvolym är den främsta förklaringen liksom olika effektiviseringsåtgärder som genomförts, till exempel kontantfria kassor.

– Ett ökat bruttoresultat motverkades delvis av ökade personalkostnader kopplade till en ökad volym både för butik och depå, säger Magdalena Gerger.

Till exempel har antalet beställningar med hemleverans ökat vilket lett till högre kostnader för frakt och personal.

Magdalena Gerger konstaterar att 2020 var ett annorlunda år för bolaget.

– Det har gjort att vi snabbt behövt ställa om för att bidra till minskad smittspridning och leverera säkra kundmöten. Glädjande är att många kunder har anpassat sitt köpmönster utifrån vår uppmaning att handla på andra tider och besöka butiken ensam. Vi har också sett en ökad andel kunder som handlar via onlinebutiken, säger hon.

Opinionsmätningar som genomförts visar 76 procent vill behålla Systembolagets ensamrätt, motsvarande siffra 2019 var 74 procent.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev