Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Synsam summerar ett hittills framgångsrikt år: ”Stärker vår position”

Publicerad: 13 november 2019, 07:05

2019 har varit framgångsrikt för Synsam hittills. Den organiska tillväxten landade på 10,2 procent och resultatet förbättrades.


Ämnen i artikeln:

AccessoarerEkonomiSynsam

– Vi har ett stort fokus på ögonhälsa och vi stärker vår position på marknaden genom att ligga i framkant med senaste tekniken och högutbildade optiker. I takt med att befolkningen blir allt äldre och att skärmtiden ökar så kommer också fler att drabbas av ögonsjukdomar, säger vd Håkan Lundstedt i en kommentar.

Synsam omsatte 2,801 miljarder kronor januari-september. Den organiska tillväxten landade på 10,2 procent, mätt i jämförbara enheter växte kedjan med 7,1 procent under perioden.

De abonnemangstjänster som Synsam erbjuder växer, skriver bolaget i pressmeddelandet. Försäljningen av lifestyleabonnemang steg med 86 procent.

Under det senaste kvartalet har två nya butiker öppnats, en i Sverige och en i Norge.

EBITDA landade på 744 miljoner kronor, vilket ska jämföras 483 miljoner kronor årets nio första månader i fjol.

Resultatet påverkades emellertid positivt med 193 miljoner kronor på grund av implementeringen av ett nytt finansiellt redovisningssystem.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

AccessoarerEkonomiSynsam

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev