torsdag23 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Svenska modejätten gör bokslut – så mycket ökade försäljningen

Publicerad: 15 december 2022, 07:18

H&M-gruppen ökade försäljningen under det fjärde kvartalet på det brutna räkenskapsåret.

Foto: Daniel Norman

H&M-gruppen ökade försäljningen med tio procent under det sista kvartalet på koncernens brutna räkenskapsår. Mätt i lokala valutor låg den kvar på samma nivå som motsvarande period i fjol.

Ämnen i artikeln:

H&MDetaljhandeln

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


H&M-gruppen omsatte 62 451 miljoner kronor under det fjärde kvartalet på koncernens brutna räkenskapsår (september-november), en tillväxt med tio procent jämfört med samma period i fjol. Mätt i lokala valutor var försäljningen oförändrad.

Den svenska modejätten har under kvartalet helt avvecklat sin verksamhet i Ryssland genom utförsäljning av kvarvarande varulager. De sista butikerna stängde 30 november.

Borträknat Ryssland, Vitryssland och Ukraina ökade H&M-gruppens försäljning med elva procent under kvartalet, två procent i lokala valutor.

H&M-gruppen har också tvingats hålla 25-50 butiker tillfälligt stängda i Kina på grund av ny covidutbrott.

LÄS OCKSÅ: Löneligan 2022: Så mycket tjänar 100 vd:ar i detaljhandeln

Omsättningen för hela räkenskapsåret (december-november) landade på 223 571 miljoner kronor, vilket innebär en tillväxt med tolv procent jämfört med året innan. Mätt i lokala valutor var försäljningsökningen sex procent.

Räknas verksamheterna i Ryssland, Vitryssland och Ukraina bort var tillväxten 15 procent (åtta procent i lokala valutor).

Siffrorna för det fjärde kvartalet, och därmed också helåret, är än så länge preliminära. H&M-gruppen släpper sin bokslutskommuniké 27 januari.

LÄS OCKSÅ: 1 500 personer får gå från H&M när modejätten ska spara två miljarder årligen

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev