Försäljning
Svenska modejätten gör bokslut – så mycket ökade försäljningen
Publicerad: 15 december 2022, 07:18
H&M-gruppen ökade försäljningen under det fjärde kvartalet på det brutna räkenskapsåret.
Foto: Daniel Norman
H&M-gruppen ökade försäljningen med tio procent under det sista kvartalet på koncernens brutna räkenskapsår. Mätt i lokala valutor låg den kvar på samma nivå som motsvarande period i fjol.
H&M-gruppen omsatte 62 451 miljoner kronor under det fjärde kvartalet på koncernens brutna räkenskapsår (september-november), en tillväxt med tio procent jämfört med samma period i fjol. Mätt i lokala valutor var försäljningen oförändrad.
Den svenska modejätten har under kvartalet helt avvecklat sin verksamhet i Ryssland genom utförsäljning av kvarvarande varulager. De sista butikerna stängde 30 november.
Borträknat Ryssland, Vitryssland och Ukraina ökade H&M-gruppens försäljning med elva procent under kvartalet, två procent i lokala valutor.
H&M-gruppen har också tvingats hålla 25-50 butiker tillfälligt stängda i Kina på grund av ny covidutbrott.
LÄS OCKSÅ: Löneligan 2022: Så mycket tjänar 100 vd:ar i detaljhandeln
Omsättningen för hela räkenskapsåret (december-november) landade på 223 571 miljoner kronor, vilket innebär en tillväxt med tolv procent jämfört med året innan. Mätt i lokala valutor var försäljningsökningen sex procent.
Räknas verksamheterna i Ryssland, Vitryssland och Ukraina bort var tillväxten 15 procent (åtta procent i lokala valutor).
Siffrorna för det fjärde kvartalet, och därmed också helåret, är än så länge preliminära. H&M-gruppen släpper sin bokslutskommuniké 27 januari.
LÄS OCKSÅ: 1 500 personer får gå från H&M när modejätten ska spara två miljarder årligen