Försäljning
Svärdsons delikatessbutik sticker ut: ”Ett bevis på att vi fokuserat rätt”
Publicerad: 20 februari 2023, 15:26
Delitea hade en stark tillväxt förra året samtidigt som e-handeln med mat tappade fart.
Foto: Daniel Norman
Delitea hade en tillväxt på 35 procent i fjol – samtidigt som e-handeln med mat tappade fart. ”Hoppas att vi kan fortsätta att växa i en bra takt”, säger vd Michael Gegerfeldt.
Delitea, som säljer delikatesser online och som grundades av Apoteas Pär Svärdson, omsatte 48 miljoner kronor 2022, en tillväxt på 35 procent. Det skriver bolaget i ett pressmeddelande.
– Senaste tiden läser man endast negativa nyheter om utvecklingen av e-handel, och speciellt e-handel inom mat - därför är det extra skoj att vi kan ha denna fina tillväxt som vi har haft. Det är ett bevis på att vi byggt ett fantastiskt team och fokuserat på rätt saker, säger Michael Gegerfeldt.
E-handelsveteranen har sedan han tillträdde som vd 2021 arbetat med att utveckla sortimentet med ambitionen att göra svårtillgänglig mat lätt att få ta på i hela landet.
LÄS OCKSÅ: Svärdsons matsatsning gör en u-sväng: ”Svårt för oss att konkurrera med duktiga storspelare”
Tillväxttakten har ökat under årer. Under sista kvartalet låg den på över 40 procent och i december växte Delitea med 47,5 procent. Detta samtidigt som e-handeln med mat backade med hela 17 procent sett till hela 2022, enligt siffror från HUI.
– Arbetet att skapa en butik där jag själv skulle älska att handla, har gett bra effekt. Vi har breddat sortimentet inom de områden som vi vill växa inom, samtidigt som vi aktivt avslutat stora kategorier som vi inte känner är rätt för framtiden. Det har gett en mycket fin utveckling för bolaget och jag hoppas att vi kan fortsätta att växa i en bra takt även om vi primärt fokuserar på att bygga ett lönsamt bolag, säger Michael Gegerfeldt.
LÄS OCKSÅ: E-handelsveteranen ska få Svärdsons matsatsning att lyfta: ”Röra om i branschen”