Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Streetwear-märket storsatsar på egen e-handel – nu väntar expansion i Europa

Publicerad: 22 oktober 2021, 07:21

Efter en omfattande omställningsperiod storsatsar nu modemärket Svea på egen e-handel. Nu väntar expansion i Europa. Målet är att dubbla försäljningen i e-handeln vartannat år. ”Vi är redo att lyfta”, säger marknadschefen Ted Wallmansson.


Ämnen i artikeln:

E-handel

Svea har avvecklat samtliga egna butiker och satsar nu i stället på en digital flaggskeppsbutik.

Planen framåt är att storsatsa på den egna e-handel och växa internationellt. Initialt handlar det om närliggande marknader i Norden, främst Norge och Danmark, innan en större internationell expansion mot övriga Europa väntar. 

Målet är att inom tre år omsätta 80 procent av bolagets intäkter i den egna e-handeln och övriga 20 procent via noga utvalda återförsäljare, konstaterar bolaget i ett pressmeddelande.

– Vi är nu 100 procent redo att på nytt lyfta Svea till nya höjder. Under de 25 år som Svea drivits inom familjen har vi gång på gång bevisat att vi klarar av att ställa om och återhämta oss, och denna omställning är inget undantag. Vi har nu ett otroligt kompetent team som brinner för e-handel på plats, Vi kommer fortsätta jobba med våra återförsäljare, men satsar nu på att dubbla omsättningen i e-handeln vartannat år, säger Sveas marknadschef Ted Wallmansson.

Svea grundades 1998 och riktar sig främst till yngre kvinnor.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

E-handel

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev