Försäljning
Stort omsättningslyft i dagligvaruhandeln – här är förklaringarna till den höga tillväxten
Publicerad: 18 maj 2022, 04:49
Omsättningen ökade extremt mycket i dagligvaruhandeln i april jämfört med 2021. Huvudförklaringen är att hushållen tvingas att betala betydligt mer för maten.
Foto: Gustaf Olsson
Dagligvaruhandelns omsättning steg kraftigt i april. Inflationen och årets senare påsk drog upp siffrorna. Online tappade men andelen är högre än före pandemin.
Ämnen i artikeln:
City GrossCoopHemköpIca MaxiIca KvantumIca SupermarketIca NäraLidlMathemMat.seStora CoopTempoWillysSvensk Dagligvaruhandels index för april visar att branschens totala omsättning ökade med 7,2 procent jämfört med samma månad 2021.
Inflationen är främsta förklaringen.
– Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker har slagit igenom i konsumentledet, säger organisationens vd Karin Brynell om den 6,6-procentiga ökningen i SCB:s konsumentprisindex.
Påsken inföll senare i år än i fjol då en betydande del av påskinköpen gjordes i slutet av mars.
Kalendereffekten för april beräknas till 2,5 procent.
– Korrigerat för prisjustering och kalendereffekt minskade dagligvaruhandeln med två procent i april.
Försäljningen i fysiska butiker stod även i april för hela tillväxten i dagligvaruhandeln och nådde en utveckling på 10,2 procent jämfört med samma månad förra året.
Samtidigt föll försäljningen i e-handeln med 32,5 procent och kanalens andel backade i april till 4,5 procent.
– E-handelsandelen är dock fortsatt klart högre än före pandemin, säger Karin Brynell.
Dagligvaruindex för maj publiceras 16 juni.
Dagligvaruhandeln i april 2022
Fysiska butiker: 10,2 (4,8).
E-handel: -32,5 (-22,5).
Avhämtning: -41,0 (-29,5)
Hemleverans: -22,5 (-14,5).
Kanalandel: 4,5 (5,5).
Totalt: 7,2 (2,8).
Fotnot: Siffrorna visar försäljningsutvecklingen i procent jämfört med motsvarande perioder 2021. Bedömd kalendereffekt i april: 2,5 procent.
Källa: Dagligvaruindex (Svensk Dagligvaruhandel).