Få hela storyn
Starta din prenumeration
Försäljning
Publicerad: 10 januari 2020, 07:49
Foto: Daniel Norman
Ica Maxi blev som väntat 2019 års främsta profil inom Ica. Stormarknadernas jämförbara ökning uppgick till 3,9 procent.
Ica Gruppens månadssiffror visar att Ica Maxi som väntat blev främsta profil i jämförbara butiker 2019.
Stormarknaderna avslutade året med en försäljningsökning 3,3 procent och det var också klart högst inom Ica.
Ica Nära överraskade positivt årets sista månad och nådde 2,8 procent – också i jämförbara butiker.
Ackumulerat fick de minsta Ica-butikerna nöja sig med en intern tredje plats via 2,6 procent.
Så här gick det för Icas fyra profiler i december respektive på helåret:
■ Ica Maxi: 3,3 procent (3,9 procent 2019)
■ Ica Kvantum: 2,0 procent (2,8 procent 2019)
■ Ica Supermarket: 2,5 procent (2,4 procent 2019
■ Ica Nära: 2,8 procent (2,6 procent 2019)
Ica Gruppen bedömer att kalendereffekten för december uppgick till -0,4 procent.
Svensk Dagligvaruhandel och HUI presentar sitt index för helåret torsdag 6 februari.