Försäljning
Starkt kvartal för Zalando när fler handlar online under pandemin
Publicerad: 4 november 2020, 06:34
Foto: Shutterstock
Zalando ökade försäljningen med 21,6 procent under det tredje kvartalet och förbättrade resultatet rejält.
Zalando omsatte 1,8 miljarder euro under det tredje kvartalet, en ökning med 21,6 procent från samma period i fjol.
Bakom tillväxten låg framför allt ett förändrat kundbeteende på grund av coronapandemin, där fler handlar online.
Zalando såg också en fin utveckling för sitt partnerprogram liksom för sin shoppingklubb Zalando Lounge.
Nätjätten redovisar ett justerat rörelseresultat på 118 miljoner euro. Motsvarande period förra året låg resutlatet på 6,3 miljoner euro. Bakom resultatförbättringen ligger den starka utvecklingen men också en nedskrivning av inventarier vilket påverkade resultatet med 35 miljoner euro.
I början av oktober höjde Zalando helårsprognosen och tror nu på en tillväxt på 20–22 procent och ett justerat rörelseresultat på 375–425 miljoner euro.
I juni lanserade Zalando sitt connected retail-program i Sverige. Nu står Danmark, Norge och Finland på tur.