Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Starkt kvartal för Zalando när fler handlar online under pandemin

Publicerad: 4 november 2020, 06:34

Foto: Shutterstock

Zalando ökade försäljningen med 21,6 procent under det tredje kvartalet och förbättrade resultatet rejält.


Ämnen i artikeln:

ModeEkonomiZalando

Zalando omsatte 1,8 miljarder euro under det tredje kvartalet, en ökning med 21,6 procent från samma period i fjol.

Bakom tillväxten låg framför allt ett förändrat kundbeteende på grund av coronapandemin, där fler handlar online.

Zalando såg också en fin utveckling för sitt partnerprogram liksom för sin shoppingklubb Zalando Lounge.

Nätjätten redovisar ett justerat rörelseresultat på 118 miljoner euro. Motsvarande period förra året låg resutlatet på 6,3 miljoner euro. Bakom resultatförbättringen ligger den starka utvecklingen men också en nedskrivning av inventarier vilket påverkade resultatet med 35 miljoner euro.

I början av oktober höjde Zalando helårsprognosen och tror nu på en tillväxt på 20–22 procent och ett justerat rörelseresultat på 375–425 miljoner euro.

I juni lanserade Zalando sitt connected retail-program i Sverige. Nu står Danmark, Norge och Finland på tur.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

ModeEkonomiZalando

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News