Försäljning
Stark tillväxt för sportnutrition – här är kanalen som har exploderat
Publicerad: 4 maj 2023, 08:09
Foto: HSNG
Egenvårdsmarknaden fortsatte att växa under 2022. Det visar Svensk Egenvårds årsrapport. Växtbaserade läkemedel och sportnutrition var kategorierna som ökade mest. Här är siffrorna – och andelarna för de olika försäljningskanalerna.
Rapporten från Svensk Egenvård omfattar all försäljning av kosttillskott, vitaminer, viktminskningsprodukter, växtbaserade läkemedel och sportnutrition på den svenska marknaden under 2022.
Den omfattar också samtliga försäljningskanaler som apotek, dagligvaruhandel, hälsofackhandel, träningsanläggningar, postorder och internetförsäljning.
Egenvårdsmarknaden växte med 300 miljoner kronor till 6,3 miljarder räknat i löpande priser.
Störst ökning under året stod växtbaserade läkemedel för med 10,1 procent – dock från en väldigt låg nivå på drygt 300 miljoner kronor.
Sportnutrition växte från 2 038 miljoner kronor till 2 161 miljoner vilket är en ökning med 6,1 procent.
Den största kategorin – kosttillskott och vitaminer – ökade med 5,2 procent till 3 387 miljoner kronor.
Viktkontroll backade med 5,3 procent till 411 miljoner.
Sedan 2015 har e-handeln gått från en andel på 15,6 procent till att nu vara den klart största försäljningskanalen med 34 procent.
Därefter följer fysisk dagligvaruhandel (22 procent), fysisk hälsofackhandel (17 procent), fysiska apotek (16 procent), direktförsäljning (9 procent) och övriga (2 procent).
LÄS OCKSÅ: Gymgrossistens ägare investerar 120 miljoner i nytt lager: ”Behöver utöka vår kapacitet”