Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Stark tillväxt för Lifvs – fortsätter att satsa på etableringar och utveckling

Publicerad: 9 juli 2021, 09:32

Lifvs fortsätter att växa och etablera butiker.

Foto: Pressbild

Lifvs hade en stark tillväxt under 2020 och fortsätter att etablera fler butiker. Bolaget har inget mål för när de ska nå lönsamhet, utan fortsätter att satsa på tillväxt och utveckling. ”Jag tror att vi kommer att vara i den här fasen säkert hel året och början på nästa år också innan vi känner att vi kan trycka ut och göra det stort”, säger vd Patrik Frisk.


Ämnen i artikeln:

DagligvarorObemannade butikerLifvs

Lifvs fortsätter sin tillväxtresa. Under 2020 omsatte bolaget 15,9 miljoner kronor. Motsvarande siffra under 2019 var 1,6 miljoner kronor. Det var framför allt tillväxttakten av butiker som drev utvecklingen enligt vd Patrik Frisk. 

– Vi slutade året med ett tjugotal butiker, säger han. 

Kedjan plockade även in 30 miljoner i en emission. En stor del av kapitalet användes till att fortsätta utveckla konceptet, bygga nya butiker och utveckla mjukvara. Patrik Frisk säger att bolaget kommer att ta in mer kapital. 

– Vi kommer att fortsätta att vara beroende av riskkapital åtminstone det här året. 

I december 2020 lanserade Lifvs även ett större koncept. Butikerna är på 54 kvadratmeter och har några andra funktioner än de mindre butikerna, exempelvis click and collect. 

– Det är en butik som kompletterar de andra butikerna. De passar bra på lite olika platser. Vi har tre ute och ett gäng som håller på att byggas. 

Patrik Frisk säger at planen framåt är att fortsätta etablera butiker samt att testa nya koncept och tekniker. Under våren har de även lagt ett stort fokus på att flytta butiker på platser där det har varit svårt att komma upp i rätt volymer. Fokuset ligger framför allt på att förstå kundernas beteende och utifrån det hur Lifvs kan utveckla en så bra tjänst som möjligt för kunderna. 

– Det är egentligen mer intressant än hur många kunder vi säljer för eftersom att det är det som vi kan bygga vidare på när vi trycker på knappen för att göra en stor och snabb utrullning. 

Patrik Frisk, vd för Lifvs.

Foto: Pressbild

Men investeringarna har också varit kostsamma. Under 2020 ökade rörelseförlusten till 27,2 miljoner jämfört med 9,2 året innan.

– Vi ser alla butiker som vi har ute nu som labb som vi testar. Vissa går otroligt bra och i vissa testar vi saker som inte fungerar så det är en salig blandning. 

Bolaget befinner sig fortsättningsvis i en utvecklingsfas och Patrik Frisk säger att de inte har något mål för när de ska nå lönsamhet. I stället fokuserar de på att fortsätta utveckla produkten och testa allt från hur de ska få till en optimal logistikkedja till vilka priser de ska sätta. 

– Jag tror att vi kommer att vara i den här fasen säkert hela året och början på nästa år också innan vi känner att vi kan trycka ut och göra det riktigt stort. 

LÄS MER: Bokus och Lifvs blir sambos på försök: ”En helt ny kontext för oss att vara i”

Julia Forsberg

Reporter

julia.forsberg@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News