Försäljning
Stark start på året för Byggmax – som nu laddar för högsäsong
Publicerad: 20 april 2021, 06:13
Byggmax fick en fin start på året. ”Trots tuffa jämförelsetal från förra året ökade försäljningen 26 procent”, säger vd Mattias Ankarberg. Samtidigt förbättrades resultatet kraftigt.
Byggmax omsatte 1 111 miljoner kronor under det första kvartalet, en tillväxt med 26,4 procent.
– Försäljningstillväxten drevs av en god marknad och ännu mer av egna tillväxtinitiativ. E-handelsförsäljning för Byggmax-varumärket ökade 90 procent, vi har uppgraderat fler butiker till det bättre presterande, säger Mattias Ankarberg i en kommentar.
Just Byggmax-kedjan hade en tillväxt på 23 procent under det första kvartalet.
– Försäljningen påverkades negativt av delvisa nedstängningar i Danmark och särskilt Norge, där 23 butiker var stängda för besök i cirka två veckor. Vi skalade snabbt upp kapacitet för hemleverans och lanserade “beställ online, hämta utanför butik”, och behöll därmed delar av den tappade butiksförsäljningen.
Även Skånska Byggvaror hade en fin start på året.
– Försäljningen ökade 69 procent i det lilla första kvartalet, orderingången ökade också mycket starkt, och lönsamheten fortsatte förbättras.
Rörelseförlusten uppgick till två miljoner kronor, vilket ska jämföras med en förlust på 61 miljoner kronor första kvartalet i fjol.
– Vi fortsatte uppvisa vi en mycket stark förmåga att omvandla försäljningstillväxt till ökat resultat, säger Mattias Ankarberg.
Nu väntar högsäsong för byggkedjan.
– Vi förväntar oss en fortsatt stark marknad, men också exceptionella jämförelsetal från försäljningen under den kraftigaste ”stanna hemma-effekten” i andra kvartalet 2020, säger Mattias Ankarberg.