Få hela storyn
Starta din prenumeration
Försäljning
Publicerad: 16 juni 2022, 04:37
Dagligvarubutikerna upplevde ett stort klirr i kassorna i maj och höga försäljningstillväxten berodde på inflationen.
Foto: Gustaf Olsson
Dagligvaruhandeln hade en en hög säljökning i maj. Hela tillväxten berodde dock på inflationen i Sverige. Hushållens intresse för att e-handla minskar kraftigt.
Svensk Dagligvaruhandels och HUI:s index för maj visar att branschens totala omsättning steg med fyra procent procent jämfört med samma månad 2021.
Inflationen är hela förklaringen.
– Prisutvecklingen på livsmedel fortsätter att vara hög. En prisutveckling för livsmedel på den här nivån har inte uppmätts på över 30 år. Det ger effekt även i konsumentled då dagligvaruhandeln nu möter konsumenter med en minskad köpkraft – inte enbart på grund av högre matpriser utan även på grund av högre boräntor och energipriser. Korrigerat för prisutvecklingen minskade försäljningen i maj med 4,8 procent, säger organisationens vd Karin Brynell.
Försäljningen i fysiska butiker ökade i maj med 6,1 enligt dagligvaruindexet medan online hade ännu en svag månad.
E-handeln backade med 26,8 procent jämfört med samma månad 2021.
Kanalens andel av all försäljning uppgick till 4,5 procent eller lika mycket som i april.
Kalendereffekten för maj bedöms av Svensk Dagligvaruhandel och HUI till 0,2 procent.
Dagligvaruindexet för juni publiceras 15 juli – samma morgon som Axfood offentliggör sin rapport för årets andra kvartal.
Fysiska butiker: 6,1 (5,1).
E-handel: -26,8 (-23,3).
Avhämtning: -36,3 (-30,8)
Hemleverans: -16,8 (-15,0).
Kanalandel: 4,5 (5,3).
Totalt: 4,0 (3,1).
Fotnot: Siffrorna visar försäljningsutvecklingen i procent jämfört med motsvarande perioder 2021. Ackumulerade utvecklingen inom parentes. Bedömd kalendereffekt i maj: 0,2 procent.
Källa: Dagligvaruindex (Svensk Dagligvaruhandel och HUI).