Försäljning
Stadium växer – på tuff marknad: ”Vi kan summera ett starkt fjolår”
Publicerad: 7 februari 2020, 09:19
Foto: Daniel Norman
Sportbranschen har det tufft. Stadium-koncernen stod starkt senaste verksamhetsåret och ökade omsättningen, rapporterar bolaget. ”Vi är otroligt stolta”, säger vd Karl Eklöf.
Under brutna räkenskapsåret, som tog slut 31 augusti 2019, ökade Stadium omsättningen med tio procent till 6,1 miljarder kronor, skriver kedjan i ett pressmeddelande.
Antalet butiker ökade från 179 till 187. Mätt på jämförbara enheter ökade försäljningen med två procent.
– Vi är ett kostnadsmedvetet bolag med stort hjärta och ett brinnande engagemang för att aktivera världen. Det är en extremt tuff bransch som vi varit med och drivit i över 30 år. Därför är vi otroligt stolta över att våra kunder, anställda och leverantörer uppskattar oss och vårt arbete så pass mycket att vi nu kan summera ett starkt fjolår, säger Karl Eklöf i en kommentar.
Stadium berättar vidare att samtliga koncept visade tillväxt under verksamhetsåret, mest ökade försäljningen online.
Koncernen redovisar ett rörelseresultat (EBIT) på 133 miljoner kronor, vilket ska jämföras med 133 miljoner kronor verksamhetsåret innan.
EBITDA blev 226 miljoner kronor.
Den ökade försäljningen kombinerat med kostnadseffektivisteringar uppges ligga bakom resultatförbättring.