Försäljning
Sporthandeln spurtade i mål – de fysiska butikerna stod för 82 procent av försäljningen
Publicerad: 26 januari 2022, 06:30
Sporthandeln gjorde en stark avslutning på året. Foto: Pressbild
De fysiska sportbutikerna gick starkt under det fjärde kvartalet. Den jämförbara försäljningen steg med 22 procent. Även online ökade försäljningen.
Ämnen i artikeln:
HUISporthandeln avslutade året starkt. Försäljningen steg med 20,7 procent under det fjärde kvartalet, hela butiksbeståndet och e-handeln inräknat.
Det visar Sportindex från Svenskt Sportforum och HUI.
Mätt på jämförbara enheter och e-handeln var tillväxten 18,7 procent.
Det var de fysiska butikerna som utvecklades bäst. Försäljningen steg med 24,4 procent (22 procent mätt på jämförbara enheter). 82 procent av försäljningen skedde där under kvartalet. Online ökade försäljningen med 6,5 procent.
Kläder var det segment inom sporthandeln som växte mest under fjärde kvartalet. Tillväxten var 24 procent. Försäljningen av skor ökade med åtta procent medan den av utrustning steg med 17,4 procent.
Branschen spurtade bokstavligen i mål. Medan sporthandeln tappade försäljningen i oktober (-2,2 procent) så var utvecklingen desto starkare i november och december. I november var tillväxten, totalt sett, 29,1 procent och i december 36,1 procent.
För helåret 2021 ökade försäljningen med 11,6 procent totalt sett. Mätt på jämförbara enheter och e-handeln var tillväxten 12,9 procent.