Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Sporthandeln fortsätter att rusa på nätet: ”Starkt år”

Publicerad: 10 november 2021, 09:32

Foto: Stadium

Försäljningen i sporthandeln ökade med 6,5 procent under tredje kvartalet i år. Det visar Sportindex. Ökningen skedde främst på nätet.


Ämnen i artikeln:

Sport och fritidE-handel

Under kvartalet ökade butiksförsäljningen med 4,1 procent medan e-handeln växte med 21,9 procent. 

Av den totala tillväxttakten på 6,5 procent stod e-handeln för nästan 40 procent.

Försäljningen är dock fortfarande klart störst i fysisk butik som hade 87 procent av omsättningen medan e-handeln stod för 13 procent.

LÄS MER: Nytt index visar sporthandelns utveckling – så gick första kvartalet 

”Utvecklingen i branschen under kvartalet präglades av en återgång till skolor, kontor och sportaktiviteter men även av stora störningar i logistikkedjan och bristande sortimentstillgång”, skriver HUI Research i ett pressmeddelande.

– 2021 är ett starkt år för sportbranschen och det tredje kvartalet är inget undantag. Konsumenternas intresse för saker som sport, cykling, friluftsliv och funktion är fortsatt intakt och det är såklart enormt glädjande. Samtidigt har coronapandemin orsakat stora störningar kopplat till logistik och produktion, vilket påverkat försäljningsutvecklingen negativt, säger Lars Palmgren, vd SGN Sport Sverige (Team Sportia, Sportringen och Bike Nation) i en kommentar.

Sportindex tas fram av Svenskt Sportforum i samarbete med HUI Research. Rapporten bygger på försäljningsstatistik i löpande priser från sportaktörer- Från och med tredje kvartalet 2021 deltar Decathlon.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Sport och fritidE-handel

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev