Försäljning
Sparprogrammet ger effekt – ökad vinst för Lexington
Publicerad: 21 februari 2020, 07:05
Mode och heminredningsbolaget Lexington ökade sin försäljning och vinst under det fjärde kvartalet i fjol. Samtidigt fortsätter sparprogrammet enligt plan.
Under det fjärde kvartalet i fjol ökade Lexington sin nettoomsättning till 80,1 miljoner kronor, jämfört med 76,3 miljoner kronor samma period året före.
Rörelseresultatet uppgick till 4,4 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 4,0 miljoner kronor under samma period föregående år.
I rapporten konstaterar vd Kristina Lindhe att affärsområdet Home går fortsatt bra, medan mode har det betydligt tuffare.
Kraftig prispress under Black Friday påverkade marginalen negativt liksom den svaga kronan.
Under 2018 inleddes ett sparprogram med målet att kapa kostnader om tio miljoner kronor under det närmaste året. Åtgärdsprogrammet omfattar bland annat butiksstängningar och under 2020 stängs tre butiker, varav en i USA, där ledning fortsättningsvis endast ska bedriva e-handel.
– Trots osäkerheten på marknaden fortsätter vi fokusera på det vi kan påverka och förbättra. Vi investerar i vårt varumärke som är vår viktigaste enskilda tillgång. Att fortsätta utveckla användandet av sociala kanaler, göra samarbeten med influencers och utnyttja andra möjligheter att nå slutkunden är saker vi prioriterar, säger Kristina Lindhe i rapporten.
Texten uppdateras
Läs mer: Lägre försäljning tvingar Lexington att spara – nu stängs fler butiker