Försäljning
Sommaryft för Clas Ohlson: ”Lyckats anpassa vårt erbjudande”
Publicerad: 7 augusti 2023, 06:11
Clas Ohlson redovisar en ökad försäljning i juli. Även under perioden maj-juli blev det en ökning, om än inte riktigt lika stark.
Försäljningen i juli landade på 775 miljoner kronor vilket är en ökning med elva procent jämfört med motsvarande period i fjol. Organiskt ökade försäljningen med 10 procent.
Försäljningen i jämförbara enheter och i lokal valuta ökade med elva procent.
Online var ökningen åtta procent till 68 miljoner kronor.
Jämfört med samma månad föregående år har antalet butiker minskat med fyra till 221.
– Vi har även i juli lyckats anpassa vårt erbjudande efter rådande kundbehov. Vi har sett en något lägre efterfrågan på typiska säsongsprodukter på samtliga marknader men i stället ökat försäljningen över stora delar av bassortimentet, säger vd Kristofer Tonström i ett pressmeddelande.
Han konstaterar vidare att Norge fortsatte att bidra starkt till helheten med en organisk försäljningsökning på 13 procent.
– Samtidigt har den norska kronan stärkts väsentligt under den senaste tiden vilket bidrar till att den totala försäljningsökningen når högre än den organiska. Andra makrofaktorer som inflation och valutaeffekter från US-dollarn fortsätter dock att påverka negativt och arbetet med att reducera kostnader kommer att vara prioriterat även framgent.
Den totala försäljningen under perioden maj-juli 2023 ökade med sju procent till 2 193 miljoner kronor.
LÄS OCKSÅ: Tolv tips för att öka försäljningen i butiken – utan att det behöver kosta en krona