Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Snabbväxaren tappade fart – men tog ett rejält kliv mot svarta siffror

Publicerad: 2 augusti 2021, 11:48

Efter flera år med snabb tillväxt tappade Apoteas lillebror Delitea fart under 2020. Men resultatet förbättrades kraftigt.


Ämnen i artikeln:

E-handel

Pär Svärdsons skapelse Delitea, som säljer mat och delikatesser på nätet, har flugit under radarn på storebror Apotea.

Bolaget har haft en stark tillväxt sedan starten 2015. Mellan 2017 och 2019 gick Delitea från 7,9 miljoner kronor till 26,7 miljoner i omsättning.

Under 2020 mattades dock tillväxten av och omsättningen passerade precis 30-miljonersstrecket.

Samtidigt syntes ett starkt trendbrott i den negativa resultatutvecklingen. Rörelseförlusten landade på 688 000 kronor vilket är ett lyft jämfört med förlusten på 6,3 miljoner kronor 2019.

Soliditeten stärktes från 3,5 till 20,4 procent.

I början på 2021 anställdes Michael Gegerfeldt som vd. Han har arbetat med e-handel sedan slutet av 1990-talet, och 2004 grundade han skönhetsbutiken Eleven. 

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

E-handel

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News