Försäljning
Skönhetskedjan har skruvat upp tempot – växer snabbare än förra året
Publicerad: 25 oktober 2019, 05:34
Foto: Daniel Norman
Lyko växte med nästan 23 procent under tredje kvartalet. ”Tillväxttakten hittills i år är därmed högre jämfört med föregående år”, säger vd Rickard Lyko.
Läs mer: Lyko antar utmaningen – kliver in i Danmark: ”Brukar vara tufft för svenskar”
Lyko omsatte 270,7 miljoner kronor under det tredje kvartalet, en tillväxt på 22,6 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol.
– Inom segmentet online steg omsättningen med 32procent under kvartalet. Vi fortsätter att locka allt fler besökare och tar marknadsandelar samtidigt som värdet per köp är på en fortsatt god nivå, säger Rickard Lyko.
70 procent av bolagets försäljning sker på nätet i dag.
Även segmentet retail växer.
– Vårt nya butikskoncept, som ökar igenkänningen mellan våra webbplatser och fysiska butiker, har under kvartalet rullats ut till Täby centrum. Det har resulterat i både fler besökare och ökad försäljning i butiken, säger Rickard Lyko.
Rörelseresultatet landade på 12,2 miljoner, vilket är en rejäl förbättring jämfört med rörelseförlusten på sex miljoner kronor tredje kvartalet i fjol.
– Den stärkta rörelsemarginalen är en effekt av tillväxten och de successivt ökade skalfördelarna i verksamheten, samtidigt är det nya regelverket IFRS 16 bidragande.Viktiga nyckeltal, såsom andelen marknadsföringskostnader och personalkostnader i förhållanden till försäljningen, fortsätter att sjunka, säger Rickard Lyko.
Läs mer: Lyko fortsätter att rulla ut nya konceptet – Täby står på tur: ”Ser markant ökning”