Få hela storyn
Starta din prenumeration
Försäljning
Publicerad: 26 april 2021, 08:16
Foto: Jamin Pirnia
Servicehandeln fortsätter att ha det tufft under pandemin. Under första kvartalet sjönk försäljningen med 6,1 procent, visar Convenience Stores Index. ”Vi ser ut att ha parkerat på en låg nivå”, säger bransch-vd Bengt Hedlund.
Ämnen i artikeln:
DagligvarorServicehandeln har haft det tufft under pandemin.
Efter ett tapp på 11,6 procent under det andra kvartalet i fjol så sjönk försäljningen ”bara” med 3,3 procent under det tredje kvartalet.
Oktober–december var tuffare månader för servicebutikerna med ett tapp på 6,6 procent – och den utvecklingen fortsatte under inledningen av det här året.
Under årets tre första månader var tappet 6,1 procent jämfört med samma period i fjol. Det visar Convenience Stores Index som Convenience Stores Sweden tagit fram tillsammans med HUI.
– Tyvärr ännu ett kvartal med riktigt låg försäljning. Vi ser ut att ha parkerat på en låg nivå. Nu står förhoppningarna till maj och juni med värme, vaccinationer och högre försäljning, säger vd Bengt Hedlund.
Med tanke på hur det ser ut i samhället är han inte förvånad över siffrorna.
– Nu kan vi bara se framåt, vilket vi också gör.
Ämnen i artikeln:
Dagligvaror