Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Servicebutikernas revansch – pandemiförlusten hälften vunnen

Publicerad: 26 januari 2022, 08:44

Senaste kvartalet visade på en stark återhämtning för servicehandeln.

Foto: Göran Röjhagen

Senaste kvartalet visade på en stark återhämtning för servicehandeln. Men nya restriktioner hämmade utvecklingen. ”Kvartalet hade kunnat bli ännu lite starkare”, säger Bengt Hedlund på Convenience Stores Sweden.

Ämnen i artikeln:

ServiceHandelnCorona

Isidor Beslic

isidor.beslic@bonniernews.se


Under det sista kvartalet 2021, som sträcker över perioden oktober till december, visade servicebutikerna på en stark återhämtning efter en svag tillväxt i spåren av coronakrisen. 

Siffror från branschorganisationen Convience Stores Sweden visar på att segmentet såg ett trendbrott efter att många av de restriktioner som tyngt handeln under pandemin slopades i slutet av september i fjol. 

Allt som allt steg försäljningen med 10 procent jämfört med samma period 2020. 

– Detta trots att nya restriktioner infördes under andra halvan av december och då såg vi en tydlig nergång i försäljningen. Så kvartalet hade kunnat bli ännu lite starkare, säger Bengt Hedlund, vd Convenience Stores Sweden, i en kommentar. 

Det betyder att branschen tagit igen hälften av de stora försäljningsnedgångarna som man drabbades av under pandemiåret 2020. 

– Nu står vårt hopp till att pandemin äntligen klingar av inom kort så vi kan möta våren med ännu bättre försäljning, säger Bengt Hedlund.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev