Försäljning
Sämsta tillväxten i byggmaterialhandeln – någonsin: ”Prisökningarna har stagnerat”
Publicerad: 27 april 2023, 09:51
Dystra siffror i nya Byggmaterialindex.
Foto: Pressbild
När branschorganisationen Byggmaterialhandlarna nu presenterar Byggmaterialindex för Q1 2023 står det klart att tillväxten aldrig varit så negativ sedan mätningarna började. ”Konsumenternas köpkraft fortsätter att urholkas.”
Ämnen i artikeln:
DetaljhandelnSenast Byggmaterialindex bjuder inte på någon munter läsning. Försäljningen mätt på jämförbara enheter och i löpande priser sjönk med 9 procent under årets första kvartal.
Trävaror stod för det absolut största tappet, där försäljningen minskade med hisnande 34,8 procent i jämförelse med motsvarande period föregående år.
– Tillväxten har aldrig varit så negativ för ett kvartal under tiden vi mätt försäljningsutvecklingen i Byggmaterialindex. Under en stor del av förra året drevs försäljningsutvecklingen av ökade priser snarare än att det säljs mer varor i byggvaruhusen, men när prisökningarna nu har stagnerat ser vi också att tillväxttalen sjunker kraftigt, säger branschorganisationen Byggmaterialhandlarnas vd Monica Björk i samband med rapporten.
LÄS OCKSÅ: Jättelista: Så går det för 270 bolag i bygghandeln – bjässen stärker greppet om branschen
Sedan branschorganisationens mätningar startade, är Q1 2023 det kvartal som uppmäter sämst försäljningsutveckling.
Foto: Byggmaterialhandlarna
Varken konsumenthandeln eller proffshandeln är skonade från det allt hårdare marknadsklimatet. Konsumenthandeln har varit hårt ansatt flera kvartal i rad, det anmärkningsvärda är att proffshandeln backar i en takt som aldrig setts tidigare.
– Byggmaterialhandeln befinner sig i ett tufft läge. Vi ser att nybyggnationen av bostäder minskar kraftigt, flera pågående projekt har lagts på is, och konkurserna inom byggindustrin ökade med 30 procent under första kvartalet i år jämfört med samma period året innan. Samtidigt fortsätter konsumenternas köpkraft att urholkas som en följd av ökade räntor och hög inflation, vilket också är en bidragande faktor till den negativa försäljningsutvecklingen, säger Monica Björk i ett uttalande.
LÄS OCKSÅ: Toppchefernas skilda verkligheter – Axfood tar av Ica: ”Vi får pausa allt som skapar nya kostnader”