Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Så styr fotbolls-EM svenskarnas köpbeteende

Publicerad: 2 juli 2021, 13:09

Prisjämförelsesajten Prisjakt har mätt shoppingaktiviteten under fotbills-EM.

Statistik från Prisjakt visar att svenskarnas köpbeteende varierar kraftigt under fotbolls-EM. Föga förvånande gick aktiviteten ned under Sveriges gruppspelsmatcher. Men under en specifik match pekar siffrorna på ett udda köpbeteende.


Ämnen i artikeln:

SällanköpshandelnPrisjaktE-handelDigitalisering

Vad gjorde du under Sveriges match mot Polen? Sannolikheten att du e-handlade just då är liten. Statisk från prisjämförelsesajten Prisjakt visar nämligen att shoppingaktiviteten på nätet rasade med 62 procent under matchen jämfört med en vanlig dag.

Likaså minskade shoppandet med 42 procent under Sveriges match mot Slovakien. I snitt minskade köpintresset med 24 procent under Sveriges gruppspelsmatcher. Att många valde att titta på Sveriges matcher i stället för att shoppa kanske inte direkt är förvånande. Men även Grupp F, även kallad Dödens grupp, med Frankrike, Tyskland, Portugal och Ungern, fick intresset för shopping att dala med 18 procent i snitt. 

I snitt minskade köpintresset med 24 procent under Sveriges gruppspelsmatcher.

Grafik: Prisjakt

– Jag brukar säga att det alltid är bra att jämföra priser och produkter innan man handlar, men under spännande EM-matcher är det fullt förståeligt att behovet minskar. När Sverige spelade matcher i gruppspelet så var exempelvis köpintresset betydligt lägre än normalt”, säger Oscar Hagman, dataanalytiker för Prisjakt Insights.

Under somliga matcher tycks i stället ovanligt många passa på att shoppa. Minst populära tycks matcherna mellan Finland och Belgien respektive Danmark och Tyskland ha varit. Då ökade nämligen köpintresset med 27 procent.

Förvånande nog ökade köpaktiviteten med 11 procent under Sveriges match mot Ukraina i tisdags. Sannolikt var även myggen ovanligt aktiva denna kväll. Statistiken från Prisjakt visar nämligen att myggfångaren Thermacell MR300 var den mest eftersökta produkten just då.
– I den matchen var kanske research av produkter- och priser ett sätt för svenskarna att minska nervositeten, säger Oscar Hagman.

Även dagen efter Sveriges förlust mot Ukraina var aktiviteten på Prisjakt ovanligt hög. Men då var det i stället produkter som spel och elektronik som lockade.

 

Helen Preutz

Reporter

helen.preutz@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News