Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Så påverkar ålder och kön hur tidigt vi handlar julklappar

Publicerad: 22 november 2021, 14:37

Foto: Pontus Edman

Kön och ålder påverkar hur framsynta konsumenter är gällande julklappsinköp. Det visar en undersökning som hemelektronikkedjan Netonnet låtit göra. Svenskar väntar dessutom längre med inköpen än våra norska grannar.


Ämnen i artikeln:

NetonnetJulhandel

Fem procent av svenska konsumenter var klara med julklappsinköpen, visar undersökningen som gjordes i vecka 45, skriver DN.

Knappt tre av tio svenskar säger sig ha påbörjat julklappsinköpen. Därmed ligger svenska konsumenter efter Norge, där motsvarande siffra är fyra av tio.

Mest framsynta är kvinnor och yngre konsumenter, medan män och äldre tenderar att vänta med julklappsinköpen.

Bland 60-plussarna säger sig 18 procent ha påbörjat julklappsinköpen medan två procent är helt klara. 

Undersökningen gjordes av Yougov på uppdrag av hemelektronikföretaget Netonnet.Totalt svarade 1 007 svenskar.

Helen Preutz

Reporter

helen.preutz@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

NetonnetJulhandel

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev