Försäljning
Så mycket växte nätjätten i fjol – och Zalando tänker inte slå av på takten
Publicerad: 16 mars 2021, 08:20
Nätjätten Zalando ökade omsättningen med 23 procent under 2020. Det justerade rörelseresultatet ökade med 87 procent. Det framgår av bolagets årsrapport.
Omsättningen för 2020 landade på 7,9 miljarder euro jämfört med 6,5 miljarder under 2019.
Det justerade rörelseresultatet ökade från 225 miljoner euro till 421 miljoner.
Under året anslöt ett tusental varumärken och retailers till Zalandos plattform.
För 2021 räknar bolaget med att intäkterna växer med 24-29 procent jämfört med 2020.
Samtidigt är målet ett justerat ebit-resultat på 350-425 miljoner euro.
Bruttoförsäljningsvärdet på alla varor som sålts till konsumenter (GMV) uppgick till över tio miljarder euro under 2020. Bolaget räknar med att den siffran har växt till 30 miljarder euro 2025.
På sikt är målet att nå tio procent av den europeiska modemarknaden.
Bolagets program för samarbeten med fysisk handel, connected retail, växer snabbt och bestod av 2 400 anslutna butiker i slutet av 2020. I slutet av februari var den siffran 3 400.
I februari meddelade den största ägaren Kinnevik att man skiftar ut innehavet till sina aktieägare. Formellt beslut tas på Kinneviks stämma i april.