Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Så mycket har Mio växt under coronaåret: ”Fortsätter ta marknadsandelar”

Publicerad: 17 maj 2021, 06:49

Mio utropar sig som en vinnare under pandemin. ”Det är oerhört glädjande och vi är stolta att vi kan fortsätta att växa och ta marknadsandelar”, säger vd Björn Lindblad,


Ämnen i artikeln:

HeminredningEkonomiMio

Mios senaste räkenskapsår tog slut 30 april.

Försäljningen ökade med 11,6 procent under året, online såg kedjan en tillväxt med 85 procent.

Med det slog Mio branschen rejält.

2020 växte möbelhandeln med 4.1 procent, visar siffror från SCB. Online växte försäljningen med 63 procent, enligt E-barometern.

– Det är oerhört glädjande och vi är stolta att vi kan fortsätta att växa och ta marknadsandelar. Summerar vi de senaste 12 åren har vi lyckats prestera bättre än branschen 11 av 12 år, säger vd Björn Lindblad.

Det är inte expansion som ligger bakom tillväxten, berättar han.

– Vi fortsätter att växa i befintliga verksamheter då vi under året endast adderade en ny butik i Nacka, vilket är viktigt och vi kommer redovisa ett nytt rekordresultat kan jag redan nu konstatera.

Nu siktar Mio framåt.

– Med det här året i ryggen kommer vi gå in i en ny visionsresa fulla av energi, ett starkt självförtroende, finansiella muskler och resurser och samtidigt en stor portion ödmjukhet inför de möjligheter och utmaningar som vi ser framåt, säger Björn Lindblad.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

HeminredningEkonomiMio

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News