Försäljning
Så mår lek- och babybranschen – nu lanseras nytt index
Publicerad: 12 juni 2023, 08:14
Foto: Getty Images
Branschorganisationens Lek- och Babybranschen lanserar ett nytt index. ”Det vi ser är en negativ försäljningsutveckling”, säger vd Jennifer Rydén till Market.
Ämnen i artikeln:
Detaljhandeln– Vi är glada att äntligen kunna mäta vår bransch igen. Vi har stått utan statistik i många år, säger Jennifer Rydén till Market.
Tillsammans med HUI lanserar nu branschorganisationen Lek & Babyindex. Tanken är att det ska följa utveckling och trender för branschen, både i fysiska butiker och online.
Indexet bygger på försäljningsstatistik som samlas in halvårsvis från aktörer i branschen.
– När vi lanserar nästa rapport för halvåret 2023 då kommer jag kunna berätta mer om hur branschen mår och då även kunna jämföra, säger Jennifer Rydén.
Genom att titta på siffrorna för 2022 kan hon emellertid ge oss en bild av läget.
– Det vi ser är en negativ försäljningsutveckling för 2022 totalt för lek och baby, både i den fysiska handeln och e-handeln. Den fysiska försäljningen tappade dock inte lika mycket som e-handeln gjorde.
Försäljningen i butik sjön med 2,2 procent, berättar hon, medan e-handelns försäljning sjönk med 17,7 procent.
– Utvecklingen avser förändring av försäljning, exklusive moms, mot föregående år och avser både leksaker och baby, säger Jennifer Rydén.