Försäljning
Så gick det för matbutikerna i juni: ”Förklaras även fortsatt främst av den höga inflationen”
Publicerad: 14 juli 2023, 05:00
Försäljningen online sjönk medan fysiska butiker visade tillväxt.
Foto: Monika Nilsson Lysell
Försäljningen i matbutiker steg i juni. ”Försäljningstillväxten inom dagligvaruhandeln i juni förklaras även fortsatt främst av den höga inflationen”, säger bransch-vd Karin Brynell.
LÄS OCKSÅ: Willys fortsatte att ånga på – när Axfood slog branschindex
Dagligvaruhandeln ökade försäljningen med 9,4 procent i juni jämfört med samma månad i fjol, det visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel.
– Försäljningstillväxten inom dagligvaruhandeln i juni förklaras även fortsatt främst av den höga inflationen. Samtidigt pressas butikerna av höga driftskostnader och kunder med en lägre köpkraft, vilket tär på marginalerna. Midsommarförsäljningen och sommaren generellt är viktiga för dagligvaruhandeln, säger vd Karin Brynell i en kommentar.
Försäljningen i fysisk butik ökade med 9,9 procent samtidigt som den online sjönk med 1,3 procent. E-handelns andel av den totala försäljningen uppgick till 3,7 procent.
– E-handelsandelen var lägre i juni än under årets föregående månader. Detta kan förklaras av att kunderna e-handlar dagligvaror i en lägre utsträckning under semesterperioden, vilket är något vi har sett även under tidigare år. Ett mer spontant köpbeteende leder till att fler väljer att handla fysiskt under sommaren, säger Karin Brynell.
Bland de som e-handlade så ökade hemleveranserna med två procent samtidigt som hämtning i butik minskade med 5,1 procent.
Kalendereffekten för juni beräknas till 1,2 procent.
Sett till hela det andra kvartalet steg försäljningen i dagligvaruhandeln med 9,7 procent. Tillväxten i fysisk butik var 9,3 procent medan e-handeln backade med 2,5 procent.