Försäljning
Resultatras för Lexington – men försäljningen på nätet gick bra
Publicerad: 15 maj 2020, 06:13
Coronakrisen slog hårt mot mode och heminredningsbolaget Lexington. En ljuspunkt är e-handeln som växte under kvartalet.
Läs mer: Lexington lanserar 3D-butik – nu kan kunden handla i flaggskeppet hemifrån
Under det första kvartalet i år minskade de totala rörelseintäkterna till 56,7 miljoner kronor jämfört med 64,7 miljoner kronor i fjol – en minskning med nästan 8 miljoner kronor, vilket främst härleds till negativa kalendereffekter.
Under kvartalets två första månader ökade försäljningen, men i mars märktes ganska snart effekterna av corona, särskilt i de fysiska butikerna samt hos återförsäljarna.
Rörelseresultatet i måttet EBITDA minskade till -9,8 miljoner kronor, jämfört med -3,7 miljoner kronor under samma period i fjol.
En ljuspunkt är företagets webshop som ökade försäljningen med 37 procent i kvartalet. Under mars fördubblades försäljningen jämfört med året innan.
”Vi fortsätter att arbeta intensivt med att hantera coronasituationen med personalens och kundernas säkerhet i fokus, och följer de rekommendationer och åtgärder som föreslås av myndigheterna i de länder där bolaget har verksamhet” skriver Lexingtons vd Kristina Lindhe i bokslutet.