Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Restriktioner fortsätter att begränsa H&M: ”Den starka återhämtningen fortsätter”

Publicerad: 15 september 2021, 06:10

H&M ökade försäljningen under senaste kvartalet.

Foto: Lasse Fredriksson

”H&M-gruppens starka återhämtning fortsätter med ökad fullprisförsäljning och god kostnadskontroll”, det konstaterar modekoncernen när den nu släpper försäljningssiffror för det senaste kvartalet. Mätt i lokala valutor ökade försäljningen med 14 procent.


Ämnen i artikeln:

H&M

H&M-gruppen omsatte 55 585 miljoner kronor under det tredje kvartalet på gruppens brutna räkenskapsår (juni-augusti). 

Mätt i lokala valutor var tillväxten 14 procent jämfört med samma period i fjol, omräknat till svenska kronor nio procent. 

”Försäljningsutvecklingen har fortsatt påverkats av den pågående pandemin med stora skillnader mellan marknaderna. Nedstängningar och restriktioner har fortsatt att dämpa utvecklingen i framför allt Asien”, skriver gruppen i ett pressmeddelande. 

I början av kvartalet var drygt 180 av koncernens butiker tillfälligt stängda och de enheter som hölls öppna påverkades av restriktioner vad gäller öppettider, antal kunder och butiksytor. 

”I takt med att restriktioner lättats upp har butiksförsäljningen tagit fart på många marknader samtidigt som onlineförsäljningen fortsatt att öka. Exklusive Asien och Oceanien var försäljningen i lokala valutor tillbaka på samma nivå som innan pandemin”, fortsätter H&M-gruppen.

31 augusti var fortfarande 100 butiker tillfälligt stängda och restriktioner begränsade fortfarande kundtrafiken.  

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

H&M

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News