Försäljning
Rekordår för modevarumärket – som laddar för fortsatt expansion
Publicerad: 30 juni 2022, 12:14
Hans-Christian Meyer, vd för J. Lindeberg.
J. Lindeberg gjorde ett rekordår i fjol – och laddar för fortsatt expansion. ”Väl positionerade för att fortsätta bygga broar mellan mode och sport”, säger vd Hans-Christian Meyer.
2021 omsatte J. Lindeberg 827 miljoner kronor, en ökning med hela 604 miljoner kronor. Bolaget redovisar en vinstmarginal på elva procent.
– Årets fantastiska resultat hade aldrig varit möjligt utan ett starkt och dedikerat team. Mer än något annat ser jag detta som ett kvitto på vår starka företagskultur, säger Hans-Christian Meyer i en kommentar.
Modevarumärket räknar med att fortsätta växa. Omsättningen 2022 väntas landa på 1,2 miljarder kronor och vinstmarginalen väntas förbli densamma.
LÄS OCKSÅ: Efter tunga åren: Så vände klassiska modemärket till vinst – mitt under pandemin
Samtidigt investeras i fortsatt expansion. Tidigare i år öppnade J. Lindeberg en ny flaggskeppsbutik i Dubai Mall.
I november öppnar ett flaggskepp i Sydkoreas huvudstad Seoul.
Partnerskap har ingåtts på flera andra marknader samtidigt som närvaron i USA ska stärkas.
J. Lindeberg har också tagit fram ett nytt shop in shop-koncept som är redo att rullas ut.
– I en värld där en aktiv livsstil blir allt viktigare är vi mycket väl positionerade för att fortsätta bygga broar mellan mode och sport, säger Hans-Christian Meyer.
Internt förstärks team och ledarskap, bland annat har Guilluame Wacker rekryterats som ny ekonomichef (CFO).