Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Proffsbyggarna lyfte Kesko i Sverige under första kvartalet när K-rauta backade

Publicerad: 2 maj 2022, 05:00

K-rauta tappade försäljning under det första kvartalet.

Foto: Miriam Järlesjö

Försäljningen till proffskunderna lyfte Kesko Sverige under det första kvartalet. Omsättningen ökade med mer än 17 procent. Däremot hade K-rauta det tuffare.


Ämnen i artikeln:

K-rautaBygg

LÄS MER: Kartläggning bolag för bolag: Tronskifte i bygghandeln – efter extrema tillväxtåret

Kesko Sverige ökar omsättningen med mer än 17 procent under det första kvartalet, skriver bolaget i ett pressmeddelande. 

– Den positiva utvecklingen fortsätter för Kesko Sverige, främst drivet av försäljningen till våra proffskunder, säger vd André Espeseth i en kommentar. 

Finska ägarens delårsrapport visar att K-Bygg i Sverige omsatte 69,9 miljoner euro under det första kvartalet, vilket innebar en tillväxt på 26,3 procent. Mätt på jämförbara enheter växte verksamheten med 16,4 procent. 

Onninen och MIAB växte med 50,9 procent till en omsättning på 32,2 miljoner euro. Den jämförbara tillväxten landade på 56,3 procent. 

K-rauta däremot, som riktar sig till den vanliga konsumenten, backade under kvartalet. Omsättningen landade på 36,1 miljoner kronor vilket innebar ett tapp på 3,5 procent. Den jämförbara försäljningen låg på samma nivå då inga förändringar skett i verksamheten. 

Något rörelseresultat separat för den svenska verksamheten anges varken i pressmeddelandet eller i Kesko-koncernens delårsrapport. 

LÄS MER: Kesko växer tvåsiffrigt i Sverige: ”Vi har fortsatt ambitiösa mål”

 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

K-rautaBygg

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev