Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Postnord förbereder sig för Black Week – lanserar åtgärdspaket: ”Vi har förberett oss hela året”

Publicerad: 31 oktober 2022, 14:21

Postnord räknar med högtryck under Black Week och julhandeln.

Foto: Pressbild

Postnord gör en rad förstärkningar inför årets intensivaste shoppingperiod. Lanserar åtgärdspaket med utökade öppettider och lördagsleveranser.

Ämnen i artikeln:

E-handelBlack Friday

Loke Westberg

loke.westberg@bonniernews.se


Black Week startar 21 november i år och Postnord förbereder sig för stora ökningar i volymer.

Förra året passerade cirka 1,1 miljoner paket Postnords terminaler under Black Weeks toppdygn.

Nu lanserar man ett åtgärdspaket för att säkra upp inför både Black Week och julhandeln. I paketet ingår bland annat flera tusen extra arbetande och utökade öppettider för kundservice.

– Vi har förberett oss hela året och precis som föregående år ser vi med glädje fram emot årets roligaste period. Vi har under året bland annat fokuserat på att utöka antalet servicepunkter till privatpersoner med en storsatsning på paketboxar runtom i hela landet. Jämfört med samma period förra året erbjuder vi i år 1 000 fler serviceställen och är nu uppe i över 3 500 paketboxar, säger Agnes Karlsson, produktionsdirektör på Postnord, i ett pressmeddelande.

Åtgärdspaketet:

Förstärker Kundservice med extra öppet på telefon klockan 9.00-15.00 på lördagar under perioden 26/11 - 10/12.

Sätter upp ungefär 1 400 röda brevlådor för julkorten som vanligt.

Tar in flera tusen extra medarbetare i hela landet.

Under året har Postnord kontinuerligt utökat sina servicepunkter till privatpersoner, inkluderat satsningen på paketboxar, till totalt 3 600. Det är en ökning med totalt 1 000 servicepunkter jämfört med samma period 2021.

Sorterar paket även på söndagar, vilket snabbar upp hanteringen, från Black Friday till och med jul.

Håller extra öppet på serviceställen som lämnar ut stora paket (Postnords egna distributionspunkter) under högsäsongen.

Använder 20 av företagets företagscenter för att utöka kapaciteten för utlämning av ombudspaket.

Levererar paket hem till kunder på lördagar från den 19/11 till den 17/12 i de områden där underlag finns. I storstadsområdena Stockholm, Göteborg och Malmö fortsätter Postnord med hemleveranser tills vidare på lördagarna.

Kör fler leveranser på lördagar till merparten av våra ombud.

Kör fler leveranser på lördagar till paketboxar utanför storstadsregionerna.

Kör ut till vissa ombud flera gånger per dag för att öka kapaciteten ytterligare.

Sätter in extra transporter.

Jobbar tillsammans med avsändande kunder för att skapa bättre prognoser.

Styr stora kundvolymer till terminaler med större kapacitet.

Planerar extrahämtningar hos kunder som önskar avlastning av paket och varubrev.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev