Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Plantagen växer – och förbättrar resultatet – under traditionellt svagt kvartal

Publicerad: 5 november 2019, 07:28

Foto: Jamin Pirnia

Plantagen ökade försäljningen under det tredje kvartalet – och förlusten minskar. Nu är nya vd:n på plats med uppgift att öka lönsamheten.


Ämnen i artikeln:

HeminredningEkonomiPlantagen

Läs mer: Plantagen säljer blomleverantör för att förbättra lönsamheten

– Plantagen redovisade en god tillväxt och förbättrat resultat i ett säsongsmässigt svagt kvartal för bolaget, säger ägare Ratos vd Jonas Wiström i en kommentar.

Försäljningen ökade med sex procent vilket innebar en omsättning på 860 miljoner norska kronor (drygt 947 miljoner svenska kronor).

Rörelseförlusten sjönk från 45 miljoner norska kronor tredje kvartalet i fjol (drygt 50 miljoner svenska kronor) till 33 miljoner norska kronor(drygt 36 miljoner norska kronor).

– Försäljningen av dotterbolaget Spira förbättrar Plangens löpande resultat. Avyttringen kommer innebära en reaförlust om -30 MSEK i fjärde kvartalet, säger Jonas Wiström.

1 oktober tillträdde Olav Thorstad som ny vd för kedjan.

– Hans uppgift är att öka lönsamheten för ett Plantagen som växer, säger Jonas Wiström

Läs mer: Plantagen värvar från Sats – han blir koncernchef för trädgårdskedjan

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev